Kirjapaino hankki EU-ympäristömerkin asiakkaansa innoittamana

EU-ympäristömerkki ohjaa Erwekoa toimimaan entistä pienemmällä ympäristökuormituksella. Merkki myös suojaa kirjapainon työntekijöitä kemikaaleilta ja houkuttelee ympäristötietoisia asiakkaita.

Erweko on yksi kolmesta suomalaisesta painotalosta, jolla on oikeus painaa EU-ympäristömerkittyjä painotuotteita. Kyse on tilauskirjapainosta, joka painaa asiakasyritysten toivomia tuotteita laidasta laitaan: katalogeja, esitteitä, kortteja, julisteita, mainosmateriaaleja ja lehtiä.

Tällä hetkellä Erwekon liikevaihdosta alle prosentin osuus on EU-ympäristömerkittyjä tuotteita. Silti EU-ympäristömerkin hankinta vuonna 2015 on ollut Erwekolle ratkaisevan tärkeää.
– Hankimme EU-ympäristömerkin, koska eräs isoista asiakkaistamme kannusti meitä hankkimaan sen, kertoo kehityspäällikkö Jyrki Kela.

Painoalalla EU-ympäristömerkitty tuote tarkoittaa sitä, että paperit ja painokemikaalit ovat tavallista ympäristöystävällisempiä. Lisäksi EU-merkin kriteereissä kiinnitetään huomiota painotuotteen kierrätettävyyteen sekä ilmaan ja veteen aiheutuviin päästöihin.

EU-ympäristömerkkiä hakiessaan yritys listaa käyttämänsä paperit ja kemikaalit, ja merkin myöntäjä hyväksyy ne. Näin ollen EU-ympäristömerkki on rakenteellisesti erilainen kuin esimerkiksi Joutsenmerkki. Joutsenmerkin hakija saa suoraan listan hyväksytyistä painomateriaaleista. Erwekolla on EU-ympäristömerkin lisäksi myös Joutsenmerkki.

Taloustilanne ohjaa ympäristötekoja

Painoalalla ympäristöajattelu valtaa hiljalleen alaa. Tästä esimerkiksi käyvät kasviöljypohjaiset värit, jotka ovat korvanneet mineraalipohjaiset värit. Tärkeä kannustin ympäristöajatteluun tulee myös asiakasyrityksiltä.

Myös Erwekolle asiakasyritykset ovat olleet kannustin hankkia EU-ympäristömerkki.
– Jotkut kansainväliset yritykset haluavat osoittaa ympäristötietoisuuttaan tilaamalla meiltä ympäristömerkittyjä tuotteita. Tällaisia toimijoita on esimerkiksi puu- ja paperiteollisuuden yrityksissä, sanoo Kela.

Toisaalta Kela on myös nähnyt läheltä, miten taloustilanne vaikuttaa asiakasyritysten valintoihin.
– Kun ilmastonmuutoskeskustelu oli vilkasta vajaa kymmenisen vuotta sitten, ympäristötietoisuus pomppasi ylös asiakasyrityksissä. Nyt mennään talous edellä, ja muutama kymppi voi ratkaista valinnan.

Erwekolle EU-ympäristömerkin hankinta aiheuttaa kuluja, mutta suurempi ongelma olisi, jos iso asiakas jättäisi tilauksen tekemättä merkin puuttumisen takia.
– Merkin avulla voimme osoittaa yrityksemme ja asiakasyritystemme kiinnostuksen toimia ympäristöystävällisemmin. Etuna on myös se, että työntekijämme altistuvat entistä vähemmän myrkyllisille kemikaaleille, Kela summaa.

Erwekolla on ollut EU-ympäristömerkki vuodesta 2015. Muita meriittejä: Joutsenmerkki 1990-luvun alusta. Paperin alkuperäketjun sertifikaatti (PEFC CoC) ensimmäisenä painotalona Suomessa. ISO 9001-laadunhallintajärjestelmä ja ISO 14001 sertifioitu ympäristöjärjestelmä sekä FSC CoC-sertifikaatti.

EU-ympäristömerkki

EU-ympäristömerkki