Aidosti vihreää vai viherpesua? Kuluttajatutkimus ympäristöväitteistä julkaistaan 8.3.

Tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin kuluttajien kokemuksia ympäristöväittämien luotettavuudesta ja viherpesusta. Tulokset julkaistaan webinaarissa 8. maaliskuuta klo 10, tervetuloa mukaan!

Milloin tuote tai yritys on aidosti vastuullinen ja milloin brändäys on katteetonta viherpesua? Erilaisia ympäristöväitteitä on alkanut esiintyä yhä enemmän tuotetiedoissa ja pakkauksissa sitä mukaa, kun kuluttajat ovat alkaneet suosia vastuullisia tuotteita.

Kuluttajat kaipaavat lisää tietoa väitteiden tueksi. Jopa 81 % suomalaisista pitää ympäristöväitteiden todenperäisyyden arvioimista hankalana, selviää uusista tutkimustuloksista. Entä mikä vastaajien mielestä tekee tuotteesta vastuullisen?

Kuluttajaliitto, Martat ja Ympäristömerkintä Suomi julkaisevat webinaarissa tuoreen kuluttajatutkimuksen tulokset ympäristöväitteistä ja viherpesusta. Sen pohjalta annetaan vinkkejä kuluttajille, miten he voivat arvioida ympäristöväitteiden luotettavuutta entistä paremmin. Tarjolla on myös suosituksia niin yrityksille kuin päättäjille.

Tilaisuudessa kuullaan työministeri Tuula Haataisen tervehdys. Suomen ympäristökeskus esittelee tilaisuudessa omaa viherpesuun liittyvää ajankohtaista tutkimustaan ja WWF Suomi valottaa hiilineutraaliusväittämiin liittyviä ongelmia.

Tuoretta tutkimusta kommentoivat Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttaja-asiamies Katri Väänänen, toimittaja ja tietokirjailija Julia Thurén ja Orklan Suomen viestintäjohtaja Nina Olin.

Tilaisuuden juontaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.

Ilmoittaudu webinaariin täällä.

EU-ympäristömerkki

EU-ympäristömerkki