Ympäristömerkki auttaa välttämään harhaanjohtavaa viherpesua

EU:n selvityksen mukaan lähes puolet tuotteista esitetyistä ympäristöväittämistä on vähintään liioiteltuja. Viherpesun yleistyminen on huomattu myös Kuluttajaliitolla.

Tuoreen EU-tutkimuksen mukaan jopa 42 prosenttia yritysten esittämistä ympäristöväitteistä on liioiteltuja tai paikkansapitämättömiä. Viherpesu on yleistynyt sitä mukaa, kun kuluttajat ovat alkaneet suosia vastuullisia tuotteita.

– Viherpesu tarkoittaa markkinointiväittämää tai mielikuvamarkkinointia, joka antaa yrityksestä tai sen yksittäisestä tuotteesta tai palvelusta ympäristönäkökulmasta harhaanjohtavan kuvan: esitetään asia ympäristön kannalta parempana kuin se tosiasiassa on, Kuluttajaliiton asiantuntija Tiina Vyyryläinen kertoo.

Harhaanjohtava markkinointi on lainsäädännössä kielletty, mutta viherpesua silti esiintyy joko tietämättömyyden tai tietoisen riskinoton takia. Valvovilla viranomaisilla ei ole resursseja vahtia jokaisen yrityksen mainontaa, joten vastuu jää lopulta kuluttajalle.

– Kuluttaja saa olla koko ajan tuntosarvet kohollaan ja tutkia, mitä viherväittämien taustalla on, löytyykö väitteiden tueksi merkintöjä, tai onko jokin verkkosivu, josta saa tietoa siitä, mihin väitteet perustuvat. Jos tällaisia tunnusmerkkejä, tieteellistä tutkimusta tai muita perusteita väittämille ei löydy, kannattaa olla hereillä.

Viherväittämät tarvitsevat faktoja tuekseen

Vihreän mielikuvan voi luoda paitsi ympäripyöreillä termeillä kuten ”vihreä” tai ”ympäristöystävällinen”, myös esimerkiksi pakkausmateriaali- tai värivalinnoilla.

– Ihmiset mieltävät esimerkiksi pahvin väriset tai vihreän sävyiset tuotteet ympäristön kannalta paremmiksi, vaikka mitään sanallista väitettä ei tehtäisikään. Tällaisilla pienilläkin, mutta valmistajan päässä mietityillä asioilla, voidaan luoda vihreä mielikuva, Vyyryläinen sanoo.

Erityisesti vihreyteen viittaavien merkintöjen ja logojen kanssa kannattaa olla hereillä. Kun haluaa valita aidosti vastuullisen tuotteen, kannattaa etsiä luotettavaa kolmannen osapuolen sertifikaattia kuten EU-ympäristömerkkiä ja Joutsenmerkkiä.

– Hyvä ja arjessa helppo tapa kuluttajalle suosia vastuullista on niiden tuotteiden suosiminen, joissa on kolmannen osapuolen sertifikaatti. Näiden merkintöjen takana on puolueettomat, suhteellisen tarkat kriteeristöt, eli tarkka selvitystyö on tehty valmiiksi.

Jokaisen EU-ympäristömerkityn tai Joutsenmerkityn tuotteen on täytettävä vaatimukset useille olennaisille ympäristövaikutuksille koko elinkaaren ajalta, minkä takia vain yhden hyvän ominaisuuden avulla ei voi saada merkkiä. Merkkien vaatimuksia myös tiukennetaan markkinatilanteen ja teknologian kehittyessä.

Kaikki viherväittämät eivät tietenkään ole valheellisia, ja tuote voi olla ympäristön kannalta kestävä myös ilman virallista merkintää. Viherpesu tekee kuitenkin tämän tunnistamisesta kuluttajalle haastavaa, ja toisaalta vaikeuttaa aidosti vastuullisten yritysten kilpailua vääristyneillä markkinoilla.

Vinkkejä viherpesun tunnistamiseen löydät myös Global Ecolabelling Networkin videosta:

Hyväksy seuraavat evästeet, jotta voit katsoa videon: statistics, marketing.