Vastuullisuus puhuttaa ja kuluttajat haluavat vaikuttaa valinnoillaan. Jopa 81 % kuluttajista kuitenkin pitää vaikeana tunnistaa, millaiset tuotteet tai palvelut ovat ympäristön kannalta kestäviä. Siksi ympäristöväittämät kaipaavat yhteisiä pelisääntöjä. Epämääräisten mainoslauseiden sijaan tarvitaan perusteltua tietoa ja avoimuutta.
Tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin kuluttajien kokemuksia ympäristöväittämien luotettavuudesta ja viherpesusta. Tulokset julkaistaan webinaarissa 8. maaliskuuta klo 10, tervetuloa mukaan!
EU-ympäristömerkki luotiin Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksella vuonna 1992. Merkin ansainneita tuotteita ja palveluja on markkinoilla jo yli 83 000.
Kemikaalikuorman yhteydestä ihmisten terveyteen on keskusteltu jo pitkään. Myös lemmikkieläinten kemikaalialtistukseen tulisi kiinnittää nykyistä enemmän huomiota, sanoo kriteeripäällikkö ja aktiivinen koiraharrastaja Karin Bergbom Ympäristömerkintä Suomelta.
EU-ympäristömerkin kriteerit laajentuvat poishuuhdeltavista kosmetiikkatuotteista kaikkeen kosmetiikkaan ja eläintenhoitotuotteisiin. Uusia kriteerejä ja merkin hakemista esitellään kansainvälisessä webinaarissa.
EU:n selvityksen mukaan lähes puolet tuotteista esitetyistä ympäristöväittämistä on vähintään liioiteltuja. Viherpesun yleistyminen on huomattu myös Kuluttajaliitolla.
EU-ympäristömerkki ja Joutsenmerkki kuuluvat Global Ecolabelling Network -verkostoon, jonka seulan läpäisevät ainoastaan ykköstyypin ympäristömerkit. Verkosto organisoi myös World Ecolabel Day -teemapäivää, jota vietetään tänä vuonna 14. lokakuuta.
Bernerin HETI-tuotteissa yhdistyvät perinteisten ja nykyaikaisten puhdistusmenetelmien parhaat puolet. Väkiviinaetikkaan perustuvasta tuoteperheestä löytyy nyt myös EU-ympäristömerkittyjä tuotteita: HETI Keittiön pinnat, Kylpyhuone ja Lasinpesu.