
EU-ympäristömerkki kasvaa ja kampanjoi ympäri Eurooppaa
Euroopan markkinoilla on jo yli 100 000 EU-ympäristömerkittyä tuotetta ja palvelua. Ympäristömerkki tarjoaa niin kuluttajille, hankkijoille kuin yrityksillekin monenlaisia hyötyjä, joita nostetaan nyt myös entistä enemmän esille.
EU-ympäristömerkki on nimensä mukaisesti EU:n yhteinen, virallinen ympäristömerkki. Se kertoo luotettavasti tuotteiden ja palvelujen pienemmästä ympäristökuormituksesta, laadusta tinkimättä. Yhä ympäristötietoisempien kuluttajien ja kasvavien vastuullisuusvaatimusten myötä jo tuhannet yritykset ovat löytäneet merkistä kätevän työkalun toimintansa kehittämiseen ja joukosta erottumiseen.
Maaliskuussa 2025 saavutettiinkin merkittävä merkkipaalu, kun EU-ympäristömerkittyjen tuotteiden ja palvelujen määrä ylitti sadan tuhannen rajan. Tuotteiden määrä kasvoi edeltäneen puolen vuoden aikana kolmella prosentilla
EU-ympäristömerkittyjen tuotteiden tarjonta on suurinta maaleissa, pehmopapereissa, tekstiileissä ja puhdistusaineissa. Euroopassa matkaileville tarjolla on myös jo yli 800 EU-ympäristömerkittyä hotellia. Luvanhaltijoiden laajassa joukossa on niin suuria pörssiyrityksiä kuin pieniä perheyrityksiäkin.

Miksi EU-ympäristömerkki?
Vuonna 2025 EU-ympäristömerkkiä tehdään entistäkin tutummaksi joka puolella Eurooppaa. Kansainvälisenä yhteistyönä kehitetty uusi kampanjakonsepti auttaa merkkiä hallinnoivia kansallisia organisaatioita viestimään merkin hyödyistä yhtenäisellä ilmeellä, paikallisiin tarpeisiin sovitettuna.
Kampanja nostaa esiin syitä, miksi sekä kuluttajat että hankkijat valitsevat ympäristömerkittyä – ja miksi yritysten kannattaa tavoitella EU-ympäristömerkkiä. Muun muassa kuvissa ja videoissa ovat luonnollisesti esillä myös merkin myötä saavutetut ympäristöhyödyt.


