30-vuotias EU-ympäristömerkki jatkaa kasvuaan – juhlavuonna luvassa myös uudistuksia
EU-ympäristömerkki luotiin Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksella vuonna 1992. Merkin ansainneita tuotteita ja palveluja on markkinoilla jo yli 83 000.
Vuonna 2021 EU-ympäristömerkitylle kosmetiikalle sekä koville lattianpäällysteille julkaistiin uudet kriteerit ja maalien kriteerejä päivitettiin. Merkin ansainneiden tuotteiden ja palvelujen määrä kasvoi jälleen, suhteellisesti eniten majoitusliikkeiden, tekstiilien ja pehmopaperien tuoteryhmissä.
Suomessa vuoden kohokohtia olivat maan ensimmäiset nykyisten kriteerien mukaisesti EU-ympäristömerkityt majoitusliikkeet, joista molemmat sijaitsevat Varsinais-Suomessa. Tänä vuonna seuraajiakin on jo odotettavissa.
Uudistuksia ja uusia aluevaltauksia
Vuonna 2022 EU-ympäristömerkin työ jatkuu muun muassa hygieniatuotteiden ja maanparannusaineiden kriteeriuudistuksilla. Juhlavuonna on luvassa myös kokonaan uuden tuoteryhmän eli EU-ympäristömerkittyjen rahoitustuotteiden kriteerien julkistus.
Rahoitustuotteiden (kuten sijoitusrahastojen) kriteereissä pyritään yhdenmukaisuuteen EU:n kestävän rahoituksen taksonomian kanssa. Lisätietoa kriteerikehityksen vaiheista on saatavilla Euroopan yhteisen tutkimuskeskuksen sivuilla.
EU-ympäristömerkin suomalaiset verkkosivut (eli tämä sivusto) uudistetaan vuoden 2022 aikana. Euroopan komission ylläpitämien kansainvälisten sivujen uudistus on jo loppusuoralla. Uudet sivut julkaistaan lähiaikoina.
Merkin 30-vuotisjuhlavuoden ohjelmassa on myös kestävämmän matkailun ja EU-ympäristömerkittyjen majoitusliikkeiden markkinointikampanja. Jaamme lisätietoa vuoden tapahtumista, kun suunnitelmat alkavat valmistua!